اخبار بین المللی
شماره: 3076
1392/03/28 - 06:43
سلول های بنیادی پس از سکته به ترمیم مغز کمک می کنند

طبق مطالعاتی که توسط پژوهشگران بر روی حیوانات انجام گرفته microRNA خاصی پس از سکته مغزی از سلول های بنیادی آزاد می شود که می تواند به سلول های مغزی برای ترمیم و بازسازی کمک کند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققان اخیرا طی مطالعه ای نقش مهم mirRNA خاص منتقل شده از سلول های بنیادی به سلول های مغزی را در افزایش بهبود عملکرد آن ها پس از سکته در موش های آزمایشگاهی نشان داده اند این انتقال از طریق ساختارهای لیپیدی ویژه ای که  اگزوزوم(exosome) نامیده می شوند صورت می گیرد.این مطالعه امیدهایی را برا ی درمان سکته و دیگر بیماری های دستگاه عصبی به وجود آورده است.

گرچه بسیاری از قربانیان سکته مغزی بخشی از توانایی های خود را برای استفاده ارادی دست ها و دیگر اعضای بدنشان به دست می آورند، تعداد قابل توجهی از آن ها برای همیشه فلج می شوند.در حال حاضر درمانی برای بهبود یا ترمیم عملکرد حرکتی در بیماران دچار سکته وجود ندارد زیرا هنوز مشخص نیست مغز و اعصاب چگونه خود را ترمیم می کنند.

در این مطالعه ابتدا سلول های بنیادی مزانشیمی(MSC) از مغز استخوان موش های آزمایشگاهی جدا شده و سپس از نظر ژنتیکی به نحوی دست کاری شده اند که بتوانند اگزوزوم هایی را آزاد نمایند که حاوی مولکول های microRNA خاصی به نام miR-133b می باشند. در واقع سلول های بنیادی مزانشیمی مذکور همانند یک کارخانه تولید miR-133b عمل می کنند. microRNA ها شاه کلید تنظیم عملکردهای زیستی محسوب می شوند.

سلول های بنیادی مورد استفاده 24 ساعت بعد از سکته های ایجاد شده در موش ها به آن ها تزریق شده اند . با کاهش و افزایش میزان miR-133b طی مراحل مختلف مطالعه، اثر مثبت این مولکول در بهبود عملکرد سلول های مغزی پس از سکته به اثبات رسیده است. اندازه گیری عملکرد طبیعی دست و پای موش ها توسط تست های استاندارد صورت گرفته است.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved